نوع و نرخ بروز بیماریهای همزمان با دیابت در زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است

16سپتامبر 2019 - یک مطالعه ی جدید ارائه شده در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه ی دیابت(EASD)  در بارسلون، اسپانیا (16-20 سپتامبر) نشان می دهد که زنان و مردان، comorbidities[1]یا بیماری های همزمان مختلفی را در کنار دیابت یا پیش دیابت خود تجربه می کنند، همچنین این مطالعه آمار غیر منتظره بالایی را در مورد پیش دیابت در میان کودکان 6 تا 10 ساله ارائه داد.

در این تحقیق دکتر Alina Ofenheimer، از دانشکده پزشکی دانشگاه زیگموند فروید در وین، اتریش و همکارانش، به تجزیه و تحلیل تفاوت های جنسیتی در شیوع بیماری های همزمان در افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت و همچنین شیوع دیابت و پیش دیابت در جمعیت مورد مطالعه پرداختند.

تعدادی از بیماریها بطور همزمان (comorbidities) در کنارپیش دیابت و / یا دیابت فرد را درگیر می کنند که از جمله می توان به نارسایی احتقانی قلب، فشار خون بالا، آریتمی قلبی (ضربان غیر طبیعی قلب) ، استئوپروز(پوکی استخوان)، اختلال عملکرد کلیه و حتی اضطراب شدید و افسردگی اشاره کرد. جنسیت ممکن است از طریق تفاوت در زیست شناسی و همچنین تفاوت در شیوه زندگی و رفتار، بر روی بروز این بیماریها تأثیر گذارد.

نویسندگان یک پژوهش کوهورت مشاهداتی مبتنی بر جمعیت، معاینات و آزمایشات دقیقی از 11014 فرد 6 تا 80 سال به عمل آوردند که شامل گرفتن نمونه خون، اندازه گیری شاخصپایی بازویی( آنکل براشیال ایندکس Ankle brachial index)، الکتروکاردیوگرام(ECG) ، ارزیابی ترکیب بدنی با استفاده از اسکن جذب اشعه ايكس با انرژی مضاعف (DEXA) و پاسخ به پرسشنامه ای در یک مصاحبه بود. بر اساس تعریف، چنانچه گلوکز پلاسمای فردی در حالت ناشتا(برای یکبار یا همیشه) بین 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیترباشد فرد به پیش دیابت و چنانچه برابر با 126 میلی گرم در دسی لیتریا بالاتر باشد به دیابت مبتلا می باشد. بر اساس سطح هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) پیش دیابت به داشتن HbA1c بین 5.7 تا کمتر از 6.5 درصد، و دیابت به داشتن HbA1c برابر با 6.5 و یا بالاتر اطلاق می شود و/ یا اگر فردی از داروهای کاهش دهنده ی قند خون استفاده کند، دیابتی محسوب می شود.

این تیم دریافتند که برای کل جامعه ی مورد مطالعه، شیوع پیش دیابت برابر با 20.2 درصد (23.6٪ مرد ؛ 17.1 درصد زن) و شیوع دیابت برابر با 5.4 درصد (7.3 درصد مرد ؛ 3.7 ٪ زن) بود. وقوع پیش دیابت از 4.4٪ در پسران 6 تا 10 سال تا 40.4٪  در مردان بالای 70 سال متغیر بود، در حالی که در زنان در گروههای سنی مشابه از 4.8٪ تا 42.3٪ بود.

نویسندگان اظهار داشتند که آنژین صدری، سکته قلبی و کلسیفیکاسیون (سخت شدن) شریان ها در مردان دیابتی بیشتر از زنان دیابتی بود، همچنین اضطراب خفیف و کاهش سرعت پردازش شناختی در مردان بیشتر از زنان دیابتی بود. همانند مشخصات همایندی مرضی در زنان مبتلا به پیش دیابت، در زنان مبتلا به دیابت، ميزان شيوع ضربان نامنظم قلب (آریتمی) و افزایش علايم التهاب سيستميک در مقايسه با مردان ديابتی بيشتر بود. همچنین در زنان مبتلا به پیش دیابت در مقايسه با مردان پیش دیابتی، شيوع پوكی استخوان و افسردگی بیشتر بود.

محققان افزودند: شیوع غیر منتظره ی 4.6 درصدی پیش دیابت در میان كودكان 6 تا 10 ساله بر لزوم انجام مطالعات مبتنی بر جمعیت در همه ی سنین و اهمیت شروع اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شروع بیماری دیابت در سنین جوانی، از طریق شیوه زندگی سالم و رژیم غذایی برای همه از جمله کودکان تأکید دارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-09-co-existing-conditions-diabetes-men-women.html

 



[1]comorbiditiesیا همآیندی مرضی به بیماری هایی اطلاق می شود که فرد بطورهم زمان به آنها مبتلا باشد.